close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
فه‌رهه‌نگ و ئه‌ده‌ب
آخرین ارسال های انجمن

خانم پروفسور جویس بلو؛ دکترای زبان شناسی کُردی

خانم پروفسور جویس بلو، دارای دکترای زبان شناسی کُردی از دانشگاه سوربن است. وی همچنین استاد مؤسسه ملی زبانها و تمدن های شرقی (INALCO) می باشد. این مؤسسه فرانسوی، مرکزی برای آموزش عالی و تحقیقات علمی درباره زبانها و تمدن های شرقی  است و بسیاری از این زبانها نیز در این مرکز تدریس می شوند. پروفسور بلو در قاهره متولد شده است. در دهه 50 به فرانسه رفت و تحصیلات دانشگاهیش را در زمینه زبانهای عربی، فارسی و کردی آغاز کرد و لیسانس زبان و ادبیات کُردی گرفت. ابتدا مدتی در بلژیک  مشغول به کارشد. سپس از سال 1970 در فرانسه به تدریس در دانشکده زبانهای شرقی پرداخت. یکی از استادان او کامران بدرخان بود که بلو، کرمانجی را نزد او آموخت و سپس خود شخصاً به آموختن سورانی پرداخت. به عراق رفت و چندین ماه درعراق زندگی کرد. پس از مرگ بدرخان وی جانشین استاد خود در دانشگاه سوربن شد .وی هم اکنون در این دانشگاه مشغول تدریس سورانی و کرمانجی است و همچنین تدریس درس هایی مانند فرهنگ کُردی و تمدن کُرد را نیز عهده دار است. پروفسور بلو عضو یک گروه تحقیقاتی به نام (دنیای ایرانی) در مرکز تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) است. او تعداد زیادی مقاله تحقیقی در مورد زبان و ادبیات کردی نوشته است.  همچنین کتب مهمی چون متد زبان کُردی کرمانجی، متد زبان کُردی سورانی، خاطرات کردستان، کردی آمادیا و جبال سنجر و مسئله کُرد (مجموع مقالات جامعه شناسی و تاریخی) را نگاشته است.

 

متن کامل مقاله پروفسور بلو: کردی، زبان بیش از 25 میلیون کردی است که در سرزمین وسیعی از یک حوزه جغرافیایی زندگی می کنند. این زبان متعلق به خانواده زبانهای هند و اروپایی است و جزء گروه زبانهای ایرانی- آریایی می باشد. در حد فاصل اولین و دومین هزاره قبل از میلاد است که قبایل و مردم ایرانی تبار آسیای مرکزی و سرزمینهای مجاور شروع به تغییر مکان به سمت فلات ایران و استپ های ناحیه ساحلی دریای سیاه می کنند. با تصرف این منطقه، این قبایل با ساکنان آن منطقه یکپارچه شدند. بدین معنی که زبان و نام خود را به مردم ایرانی، آریایی دادند که قبلا در این خاک سکونت داشتند. برخی، این یکپارچه سازی کامل را رد می کنند. امروزه، هنوز هم عده قابل توجهی از کردهای غیر کرد زبان در کردستان ترکیه، ایران و عراق مستقر هستند. کردی، زبان مردم کُرد که متعلق به گروه شمال غرب زبان های ایرانی – آریایی است، هیچگاه فرصت یکدست شدن را نیافته است و لهجه های آن عموما به سه شاخه تقسیم می شوند که به وضوح همانند هم هستند. مهمترین آنها به دلیل تعداد گویشورانش، کردی شمال است که معمولا ((کرمانجی)) نامیده می شود. این گروه از کُردها در ترکیه، سوریه و شوروی زندگی می کنند.همچنین قسمتی از کُردهای ایران و عراق به این گویش سخن می گویند و نیز 200000 کُرد زبان مستقر در اطراف کابل افغانستان نیز به این گویش تکلم می کنند. این شاخه از کردی منشأ یک زبان ادبی شده است. شاخه مرکزی شامل کردی است که در شمال شرقی عراق صحبت می شود و ((سورانی )) نامیده می شود.


ادامه مطلب
درباره : زانست , فه‌رهه‌نگ و ئه‌ده‌ب ,
بازدید : 184
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

اهمیت و جایگاه زبان کُردی در طول تاریخ

هر ملتی در جهان ابتدا بر اساس زبانش شناخته شده است ملت بدون زبان، بدون هویت نیز می باشد. هه‌ژار موكریانی می گوید: اجتماعی كه فاقد زبان و فرهنگ است زیر گام های ملل دیگر له خواهد شد. هر ملتی كه خواستار زبان و ادبیات خویش باشد ملتی زنده محسوب می شود ملت زنده نیز در صورت فقدان آزادی و گرفتاری در بند و اسارت، از خطر نابودی رسته است. برای ملتی چون ما پاسداری از زبان كُردی خویش، جمع آوری لغات و اصطلاحات كُردی، فولكولر كُردی و آموزش زبان كُردی تنها وسیله زنده نگه داشتن ملت كُرد است نباید فراموش كرد كه یك ملت زنده تنها با زبان ملی خویش زنده خواهد ماند. بقای هر ملت و قومی به دو عامل اساسی وابسته است و این عوامل هستند كه در طی روزگار موجب پایداری آن ملت در طول قرون و اعصار شده و یكی از این عوامل كه بسیار مطرح می باشد، زبان آن ملت و دیگری نقشی است كه در تاریخ بر عهده داشته و در لوای آن نقش چه افتخاراتی را كسب نموده كه جدا از احساسات ملی و تعارفات، باید گفت ملت كُرد این دو ویژگی منحصر به فرد را از ابتدای تاریخ موجودیت خود حفظ كرده و از همان زمانهای كهن زبانی را كه با آن تكلم می كردند، با تغییراتی جزئی همچنان تا به امروز حفظ كرده اند.


ادامه مطلب
درباره : زانست , فه‌رهه‌نگ و ئه‌ده‌ب ,
بازدید : 161
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

عرفان قانعی فرد؛ تروریست فکری و فرهنگی کردستان (2)

قسمت (2)

بهمن توتونچی" از ترجمه ی داستانهای ددهقورقوت و ننه سرما تا پژوهشگری تاریخ معاصر کردها ":  به راستی چرا ؟! ترکیه کهقوانین داخلی خود (از جمله قوانین قضایی) را با خواسته های اروپا تطبیق داده و حکماعدام را لغو نمود ، مسئله ی قبرس را حل و حتی در زمینه ی شکوفای اقتصادی ، از بعضیکشورهای اروپایی پیشی گرفته ، اما ترکیه همچنان در رویای رفتن به اتحادیه اروپا درخواب زمستانی به سر می برد . به راستی چرا آقای تازه ؟! بدون شک مسئله ی کردهاستوبارها و بارها پارلمان اروپا به دولتمردان ترکیه گوشزد نموده اند ، چرا کهکلیداصلی رفتن به اتحادیه اروپا، احقاق حقوق انسانی کردها در ترکیه می باشد. چرا اینقدرمسئله ی کردها در ترکیه برای دولتمردان حائز اهمیت است تا جایکه حاضرند از ورود بهاتحادیه اروپا سرباز زنند ، اما مسئله ی کرد بودن در ترکیه همچنان لاینحل بماند . بارها و بارها آپو را تجزیه طلب معرفی می کردند اما غافل از اینکه آپو اعلام نمودهاست که تجزیه طلبی و جدایی طلبی ، یعنی تک رنگی ، محرویت و انزوا ، او معتقد است کهمسئله ی اساسی برای ملتها ، نه تاسیس دولت بلکه بنیان نهادن رژیم دمکراتیک است . چرا که استقرار دمکراسی مرزهای تاسیس دولت را در نوردیده و مناسب ترین و واقعبینانه ترین راه حل در راستای منافع خلق هاست . حال جناب آقای تازه آیا این آرمانگرایانه است یا توهم یا شعار ؟ کدامش ؟ آیا از این انسانی تر سخن گفتن و جامه ی عملبه آن پوشیدن ( که وظیفه ی دولتمردان ترکیه است) سبب نمی شود، که بدون دستیابی بهدولت ملی ، زیستنی توام با آرامش و آسایش مابین کرد و ترک در چهارچوب دولت دمکراتیکتحقق یابد. شاید به همین دلیل آپو مسئله کنفدرالیسم دمکراتیک را مطرح کرد چرا که آنرا مدلی می داند با خصوصیات و معیارهای مخصوص به خود که در آن همه ی رنگ ها ،نژادها ، ملت ها و فرهنگ ها را در خود جای می دهد و بدون اینکه آنها را در هرج ومرج فرو برده و آسمیله نماید بلعکس هر کس با هر نژاد ، قوم ، ملت ، دین و با هویت واراده ی مستقل خویش زندگی خواهد کرد. آری این است که آپو با جسارت تمام می گویدکنفدرالیسم دمکراتیک خلق ها مبدا اساسی زندگی من است ، چرا که راه من راه آزادیخواهی تاریخ است ، راه برابری و عدالت برای تمامی انسانهاست ، راه خلق و رسیدن بهدمکراسی در تمامی جهان است .


ادامه مطلب
درباره : مافی مرۆڤ له کوردستان , فه‌رهه‌نگ و ئه‌ده‌ب ,
بازدید : 185
امتیاز : نتیجه : 1 امتیاز توسط 1 نفر مجموع امتیاز : 6

برچسب ها : کورد , کوردستان , مه‌ریوان , زرێبار , کرد , کردستان , مریوان , زریبار ,
عرفان قانعی فرد؛ تروریست فکری و فرهنگی کردستان (1)

قسمت (1)

 

 

بهمن توتونچی" از ترجمه ی داستانهای ددهقورقوت و ننه سرما تا پژوهشگری تاریخ معاصر کردها ":  از سالهای 1377 نا 1379بنده به عنوان کتابدار و مسئول کتابخانه در کتابخانه ی شماره ی یک سنندج مشغولفعالیت بودم، بسیار طبیعی است که شغلم ارتباطهای فرهنگی زیادی را می طلبید، ازجمله حضور آقای عرفان قانعی فرد به عنوان عضو در کتابخانه فوق الذکر، تا آنجا کهبنده به یاد دارم آقای قانعی فرد در حوزه ی ادبیات کار می کرد و بس. بگذریم کهآقای قانعی فرد دوران دانشجوی را سپری می کرد و امروز هم دارای مدرک دکترا ست!البته تعجب نخواهم کرد که چطور و چگونه مدرک دکترا گرفتنند، اما آنچه شگفتی من رابرانگیخت پژوهشگری تاریخ معاصر کردها می باشد که آقای قانعی فرد آن را یدک می کشد. اما نکته ی مهم و شگفت انگیزتر برخورد آقای قانعی فرد با مسائل کردها می باشد آن همدر مقام یک پژوهشگر تاریخ که بیشتر جنبه ی پرخاشگری و تخریب دارد تا تحقیق و تفحص ونقد. به راستی چرا ؟! حال قبل از اینکه به نقد مطلب آقای قانعی فرد مندرج درروزنامه ی شرق در روزهای پنچ شنبه 3 شهریور و شنبه 5 شهریور بپردازم، یادآور شومکه بنده متعلق به هیچ دسته، گروه و حزبی نیستم بلکه، در مقام یک روزنامه نگارمستقل با روحیه ی حقیقت طلبی خویش به نقد آنها خواهم پرداخت آن هم در مورد پ . ک . ک و آقای عبدالله اوجالان .آقای قانعی فرد در مقاله ی خود تحت عنوان سفریناگهانی، تکاپوی دیگری از کردها، بعد از اینکه به روابط حکومت اقلیم با همسایگانو نقاط مشترک آنها می پردازد، به طور بسیار اعجاب انگیزی به پ . ک .ک می تازد و آنرا غده ای سرطانی معرفی می نماید که جان هزاران انسان را گرفته و جز ناآرامی درکردستان نتیجه ای در بر نداشته، اما بدون هیچ توضیحی. به راستی اولین سوالی کهذهن آدمی را به خود مشغول می سازد اینکهچرا آقای قانعی فرد پ . ک. ک را غده یسرطانی معرفی می کند؟! مطمئنا اگر آقای قانعی فرد به عنوان پژوهشگر تاریخ (نهمترجم) بیشتر به خود زحمت می دادند می توانستنند به این مهم پی ببرند که تشکیل پ . ک . ک به عنوان حزب نه فرقه، آن هم در سی سال پیش در ترکیه در حالی شکل گرفت کهکردها از لحاظ هویتی (فرهنگی و ملی) کاملا مسخ شده بودند.


ادامه مطلب
درباره : مافی مرۆڤ له کوردستان , فه‌رهه‌نگ و ئه‌ده‌ب ,
بازدید : 144
امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 20

برچسب ها : کورد , کوردستان , مه‌ریوان , زرێبار , کرد , کردستان , مریوان , زریبار ,
زمانی کوردی و زاراوه کانی

ئه لف) جیاوازیی زاراوه کان: هۆکاره کانی  جیاوازیی  زاراوه کانی  زمانی  کوردی  فراوانن؛ به ڵام  دوو  هۆکاری  سه ره کیی  جوغرافیا  و  سیاسه ت، له  توێژینه وه کاندا، به رچاوترن؛ لێره دا  ئه م  دوو  هۆکاره  ده خه ینه  به ر  باس:

1- جوغرافیا: بارودۆخی  جوغرافیایی  و  سروشتی  کوێستانیی  ئه م  وڵاته، هه بوونی  شاخ  و  کێو  و  ده ربه ندی  فراوان، فراز  و  نشێوی  به رچاو  له گه ڵ  هه بوونی  سه رمای  کوشنده  و  بارینی  به فر  و  باران  له ئاستێکی  به رزدا  و  سه ر چاوه گرتنی  چۆم  و  ڕووباری  به لرفه  و  هه ڵکه وتن  له  لێژایی  و  شوێنی  مه ترسیدار،  له  لایه کی دیکه وه  نه بوونی  ڕێگای  هاتوچۆی  شیاو  و  پێوه ندیی  گونجاو  له م  ناوچه دا، زۆرینه ی  تیره و  و  هۆزه کانی  کوردی  له  یه کترین  دابریوه  و  پێوه ندییانی  لاواز  کردووه؛  به م  پێیه  هاوئاهه نگی، یه کریزی  و  پێوه ندیی  فه رهه نگییان  لاواز  بووه؛ که وایه  ئه و  هۆکارانه وه  و  هه روه ها  گۆشه نشین  بوونی  کورده کان، بوونه ته  هۆی  ڕه گداکوتانی  جیاوازیی  نێوان  زاراوه کانی  زمانی  کوردی. به ربڵاویی  عه شیره ته کان، خێڵ  و  تیره کانی  کورد  و  جیایی  نێوانیان، بوونه ته  هۆی  ئه وه ی  که  وێژه یه کی  هاوبه ش  له  کوردستاندا  نه یه ته  دی  و  کاریگه رییه کی  گشتی  که دواتر  دایناوه، بووه ته  هۆی  هاتنه  دیی  چه ندین  زاراوه ی  جیاواز؛ به ڵام  سه ره ڕای  هه موو  ئه مانه  ده توانین  بڵێین  هه موو  زاراوه کانی  زمانی کوردی، له  یه ک  سه رچاوه  هه ڵقوڵاون.

2- سیاسه ت: کوردستان  هه تا  ئه مڕۆ، یه کێتی  و  ده سه ڵاتێکی  سیاسیی  به رچاوی  نه بووه  که  سه رجه می  ناوچه کانی  بگرێته  به ر؛ بێگومان  ئه م  دابه شبوونه  بووته  هۆی  ئه وه ی  که  فه رهه نگ  و  وێژه یه کی  یه کگرتوو  پێک  نه یه ت؛ گه رچی  ده سه ڵات  و  میرنشینی  سه ربه خۆ، به  تایبه ت  له  سه رده می  خه لافه ت  و  ئیسلامییه کاندا  له  کوردستاندا  دامه زراون، به ڵام  نه یانتوانیوه  زمانێکی  یه کانگیر  بیننه دی، چوون  میرنشینه کان، هه رکام  به  زاراوه ی  ناوچه یی  خۆیان  گرینگییان  داوه  و بیریان  له  زمانێکی  یه کگرتوو  نه کردوته وه.


ادامه مطلب
درباره : فه‌رهه‌نگ و ئه‌ده‌ب ,
بازدید : 604
امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 15

برچسب ها : کورد , کوردستان , مه‌ریوان , زرێبار , کرد , کردستان , مریوان , زریبار ,
صفحات وبلاگ
تعداد صفحات : 3

قالب وبلاگ