close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
واپس گرایی نوین
كردستان ایران سرزمینی وسیع و نسبتا دراز می باشد كه از ماكو در شمال ارومیه آغاز ‏گشته و به جنوب ایلام ختم می شود. این خطه از كردستان به طور عام شامل دو ناحیه شیعه ‏مذهب در جنوب و سنی مذهب در شمال كردستان می باشد كه به طور خاص می توان به ‏ولایات مكریان، اردلان، اورمان و كرماشان تقسیم بندی نمود و ولایت اخیر شامل استانهای ‏ایلام و كرمانشاه و بخشهایی از لرستان و همدان نیز می باشد‎.‎ هدف از این نوشتار كوتاه بررسی وضعیت كردهای شیعه مذهب می باشد كه از لحاظ ‏فرهنگی و اجتماعی مورد ظلم مضاعف خارجی و داخلی…
آخرین ارسال های انجمن

واپس گرایی نوین

كردستان ایران سرزمینی وسیع و نسبتا دراز می باشد كه از ماكو در شمال ارومیه آغاز ‏گشته و به جنوب ایلام ختم می شود. این خطه از كردستان به طور عام شامل دو ناحیه شیعه ‏مذهب در جنوب و سنی مذهب در شمال كردستان می باشد كه به طور خاص می توان به ‏ولایات مكریان، اردلان، اورمان و كرماشان تقسیم بندی نمود و ولایت اخیر شامل استانهای ‏ایلام و كرمانشاه و بخشهایی از لرستان و همدان نیز می باشد. هدف از این نوشتار كوتاه بررسی وضعیت كردهای شیعه مذهب می باشد كه از لحاظ ‏فرهنگی و اجتماعی مورد ظلم مضاعف خارجی و داخلی بوده ونیز از سوی برادران نژادی ‏و خونی خود هدف بی مهری دردناكی قرار گرفته اند. این مساله خاص كردستان ایران نمی ‏باشد و در كردستان عراق به صورتی ضعیفتر نیز شاهد سردرگمی فرهنگی كردهای ‏‏(فیلی) هستیم. در كردستان عراق شهرهای مندلی، خانقین، جسان، بدره و زرباطیه دارای ‏سكنه كرد شیعه هستند كه به همین دلیل یعنی كرد بودن و شیعه بودن هدف سركوب خونین ‏رژیم صدام حسین قرار گرفته و پا به پای كردهای سوران و بارزانیها به طرز وسیعی ‏کشته شده اند. در سال های دهه پنجاه شمسی كردهای فیلی ساكن بغداد و شمال این ‏استان عمدتا به دلیل حمایت از جنبش مرحوم ملا مصطفی بارزانی دستگیر و شكنجه شده و ‏پی از اعدام هزاران نفر از آنان، اكثریت آنان را به كشور ایران عودت دادند كه هم اكنون ‏نیز این كردها اكثرا در استان ایلام ساكن بوده و فاقد شناسنامه رسمی كشور ایران هستند و ‏در منطقه به (سوقی) معروف می باشند. هم اكنون در قرن بیست و یك ودر عصر انفجار علم اطلاعات و تسخیر ریزترین شكافهای ‏موجود در جهان فیزیك، متاسفانه شاهد اظهارات و بیانات عقب مانده و قرون وسطایی ‏بعضی از به اصطلاح روشنفكران همنژاد خود می باشیم.

 

این دوستان مبارز به تازگی كشف ‏نموده اند كه مردم ایلام و كرمانشاه كرد نیستند و در بهترین حالت می توان آنها را كرد ‏پلاستیكی به حساب آورد. این تفكر بسیار خطرناك به درون محافل عمومی كردی نیز نفوذ ‏كرده و به طور وسیعی می توان آن را در مباحث غیر رسمی دانشجویان و روشنفكران ‏شهر و روستاهای كردنشین در دانشگاهها و مراكز دیگر یافت. بسیاری از جوانان ‏كردستان جنوبی به محض تماس با برادران سورانی و هورامی خود بلافاصله طرد شده و ‏هیچگاه به آنان به دید كرد اصیل نگریسته نمی شود. كما اینكه در سراسر بحثهای مطرح ‏شده در رسانه های كردی اعم از شبكه های ماهواره ای، رادیوها و نشریات و وبلاگهای ‏كردی نیز كمترین اثری از پرداختن به كردهای جنوبی دیده نمی شود. تو گویی كه در ‏ایران، كردستان همان مهاباد و سنندج است و بس. هرچه از مركز كردستان به سمت شمال ‏پیش برویم آگاهی و دانش عمومی راجع به كردستان جنوبی به سرعت كاهش پیدا كرده و در ‏بخشهایی از مكریان شمالی اصولا جوانان تحصیل كرده فراوانی را می توان دید كه كمترین ‏دانشی در خصوص ایلام و كرمانشاه ندارند. جالب است كه مرز شمالی كردستان با مناطق ‏آذری بسیار دقیق تدوین شده و هر دو ملیت بر سر هویت بخشهایی از اطراف دریاچه ‏ارومیه با یكدیگر بسیار شدید درگیر گشته اند و حتی در صورت بروز حوادث و تغییرات ‏جدید در خاورمیانه با یك احتمال فراوان می توان شاهد جنگ كردها و آذری ها در این ‏منطقه بود. اما مرز جنوبی كردستان هیچگاه حتی به طور تخمینی بررسی نشده و در مواضع گروهها و ‏احزاب كردی دارای حوزه تغییری بوده كه گاه تا چهارصد كیلومتر خطا را شامل می شود. ‏این موضوع موید یك واقعیت بسیار تلخ می باشد و آن عدم اهمیت منطقه كردستان جنوبی ‏برای روشنفكران و صاحبنظران كردستان است.

 

برای بسیاری از كردهای كلهر و فیلی ‏اینگونه مجسم شده است كه حوزه جنوبی كردستان برای احزاب و جریانات كردی اهمیتی ‏استرات‍ژیك ندارد و سرنوشت آن زیاد مهم نیست و بنا به شرایط آینده هر اتفاقی بیفتد آنها ‏چیزی را متضرر نشده اند. عدم پخش برنامه به لهجه كردی جنوبی در هیچ یك از شبكه ‏های كردی و عدم وجود نوشتار به این لهجه در سایر نشریات نیز به صورتی گواهی برای ‏این جریان فكری نامطلوب در جنوب كردستان در آمده است. در یك ریشه یابی ساده می توان علت برخی از این طرد بزرگ فرهنگی را مشاهده نمود. ‏كردهای جنوبی شیعه مذهبند و برخی از مردمی كه در این منطق تمایلات مذهبی دارند ‏دارای گرایشهایی به حكومت مركزی ایران می باشند. مردم كردستان جنوبی در جریان ‏خیزش مسلحانه كردستان به رهبری احزاب كومله و دمكرات به آنها نپیوسته اند و ما شاهد ‏درگیریها و جنگهای مسلحانه در شهرها و كوههای ایلام و كرمانشاه نبوده ایم. خلق كردها ‏در این سرزمین فرهنگ كردی را از دست داده اند چرا كه جوانان آنها دیگر لباس كردی بر ‏تن نمی كنند و جامانه بر سر نمی بندنند و پانتول كردی نمی پوشند! لحن حرف زدن آنها از ‏دید كردهای سورانی و اورامی (مسخره) است. آنها ادبیات سیاسی و تاریخی و اجتماعی ‏قوی ندارند و به همین علت باید در كرد بودن آنها با دیده تردید نگریست و با یك امتیاز ‏تخفیف می توان آنها را كرد پلاستیكی به حساب آورد. اصطلاحی كه به شدت در میان ‏تحصیلكردگان شمال كردستان رواج دارد. اگر ما به نقشه های بسیار قدیمی و چند هزار ساله نظری بیندازیم می توان به وفور دریافت ‏كه لفظ كردستان به سرزمینی اطلاق می شده كه امروزه ناحیه ای را در بین شهرهای ایلام ‏و كرمانشاه در بر می گیرد.

 

از روی مدارك فراوان از جمله اسامی محلی این مناطق می ‏توان به سهولت فهمید كه منطقه مذكور از لحاظ تاریخی سرزمین كردان بوده و قدمتی چند ‏هزار ساله داشته و نیز تا به امروز همواره خاك كردان باقی مانده است و تسلط كردان بر ‏این منطقه هیچگاه مورد تضعیف و تردید اقوام دیگر قرار نگرفته است.در كرمانشاه، مایشت (مایدشت= دشت ماد) و در ایلام، مانیشت (مادنیشت= نیشتمان ‏ماد) كه هزاران سال است مورد استفاده اهالی قرار دارد جای شكی را باقی نگذاشته است ‏كه این منطقه از دیر باز محل سكونت قوم ماد و اكراد بوده است. دلایل زبانشناسی زیادی ‏نیز گواه بر قدیمی بودن لهجه ساكنان این سرزمین دارد كه در حوصله این مطلب نمی گنجد. در اوان انقلاب ضد سلطنتی مردم ایران بر علیه دیكتاتوری شاه بلافاصله احزاب كورد ‏كومله و دمكرات با ایجاد پایگاههایی در شمال كردستان سعی نمودند از روشهای مختاف ‏دیپلماتیك و مسلحانه به احقاق حقوق ملت كرد پرداخته و خودمختاری برای كردستان را به ‏ارمغان بیاورند .با تحمیل جنگ به كردستان و آغاز سركوبی این جنبش تاریخ كرد شاهد ‏اشتباهات استراتژیك رهبران كرد در ایران بود. در ایلام و كرمانشاه هیچ حزب و دفتر ‏سیاسی برای تبلیغ و جذب نیرو وجود نداشت. به علت فقر و نارسایی شدید امكان دریافت ‏اخبار فرهنگی در جنوب ممكن نبود و سالها سیاست ژینوساید فرهنگی شاه خائن در غرب ‏كردها را از هم جدا ساخته بود. مضافا با ادامه وحشیگریهای قوای دولتی در كردستان، ‏شاهد یك عمل عجیب برای مقاومت كردستان بودیم و ان فتوای علمای اهل سنت كرد مبنی ‏بر اینكه این جنگ دیگر به جنگ شیعیان متجاوز بر علیه اهل سنت تبدیل شده است و هم ‏اكنون یك جنگ مذهبی می باشد.

 

این جریان منجر به دوری بیشتركردها شیعه از احزاب ‏كرد در ایران شد. مبارزه به انحصار كردهای سنی مذهب در امد و جوانان كرد شیعه كه ‏لباس كردی ندارند نمی توانند برزمند. تو گویی كه گلوله از دهانه شلوار شلیك می شود كه ‏هرچه گشادتر باشد قدرت آن بیشتر است. معاملات پنهانی احزاب كورد با رژیم بعث و ‏مذاكرات مخفیانه با استبداد مذهبی نیز به بی اعتمادی های قبلی افزوده شد و این جریان تا ‏سالها به قوت خود باقی ماند و موجب جدایی هر چه بیشتر دو قسمت شمالی و جنوبی ‏كردستان گردید. در همان زمان جریان مجاهدین خلق از آب گل آلود ماهی گرفت و بیشترین ‏نیروی رزمی خود را از میان اكراد شیعه برچید. استعداد رزمی كه به گواه تاریخ می ‏توانست برگ برنده كردستان در جنگها باشد. هنوز هم داستان شكستهای امپراتوری عظیم ‏عثمانی از شبیخونهای نیروهای شجاع والی ایلام را می توان در سینه مردان آن دیار ‏یافت. مجاهدین خلق بهترین فرزندان جنوب كردستان را جذب خود كردند و از آنان برای ‏عملیاتها و ترورهای داخلی استفاده نمودند كه معروفترین آن ترور لاجوردی توسط یك مجاهد از شهر ایلام می باشد.اما در سالیان اخیر تحولاتی روی داد كه بار دیگر توازن هویتی را به كرمانشاه و ایلام باز ‏گردانده است. جریان حزب كارگران كردستان و حزب پژاك ‏‎ ‎كرد و كردبودن را بر مبنای ‏تفكر افراد اعلام نمود و در آن همه كردها به یك اندازه كرد هستند.

 

این جنبش با جذب دهها ‏گریلا از میان كردهای جنوبی نشان داد كه بها به خلق مطرود تا چه اندازه می تواند ‏كمبودهای عینی را توسط تلاش ذهنی جبران كرد. اكنون دیگر مبارزه واقعی همه ملت كرد ‏را می توان در دل این جنبش دید .در شرایطی كه حزب دمكرات برنامه مشخصی برای ‏آینده خاورمیانه و كردستان كه هر لحظه می تواند آبستن تحولات جدید باشد، ندارد و حتی از ‏برگزاری مراسم در سالروز تاسیس خویش نیز عاجز مانده و هر از چندگاهی شاهد انشعاب ‏در درون آن می باشیم، پژاك توانسته است با مبارزه ای همه جانبه بار دیگر آینده ای روشن ‏را برای چند میلیون كرد در ایران تجسم نماید. در شرایطی كه هموطنان كرد در شمالی ‏ترین نقطه كردستان گرفتار اشغالگری پانتركهای فاشیست شده اند وجود كردهای شیعه ‏برای حل مساله كرد و برگرداندن سرزمینهای كردستان می تواند بسیار موثر بوده و دست ‏رژیم را برای سركوبی مذهبی و زدن برچسبهای صرفا مذهبی به جنبش كردی كوتاه نماید. ‏كردها در مجموع هیچگاه یك ملت مذهبی افراطی نبوده اند. باكمی دقت می توان دیدكه كرد ‏سنی با ترك و عرب و بلوچ سنی، و نیز كرد شیعه با ترك و فارس و عرب شیعه تفاوتهای ‏زیادی دارند و افراطگریهای مذهبی نزد هیچكدام از دو جامعه كردی وجود نداشته است. ‏امید است با پیشرفتهای فرهنگی شدید انجام شده زین پس شاهد تحقیر هویتی و فرهنگی و ‏نیز طرد ملی كردهای جنوبی از كردستان نباشیم.

 

منبع: www.rojhelat.nu/index.php?id=4634

درباره : مافی مرۆڤ له کوردستان , فه‌رهه‌نگ و ئه‌ده‌ب ,
بازدید : 135
امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی


قالب وبلاگ